ספר החודש

ינואר

בלראם האלוואי, הטיגריס הלבן, הוא אדם בעל פנים רבות: משרת, פילוסוף, יזם, רוצח. במהלך שבעה לילות, לאורה של נברשת מגוחכת עד להצחיק, מספר לנו בלראם את סיפורו המצמרר – איך הגיע להצלחה כה גדולה בחייו בעזרת תבונתו ותושייתו בלבד.

הוא נולד למשפחה ענייה בכפר במרכז הודו ובגיל צעיר הוצא על ידי הוריו מבית הספר ונשלח לעבוד בבית תה. בעודו כותש פחם ומנקה שולחנות טיפח חלום על בריחה אל חיים אחרים, הרחק מגדותיו של הגנגס הקדוש ששאב אל מעמקיו שרידים של מאות דורות.

בלראם נלחץ כאשר נשכר להיות נהג המשפחה של האיש העשיר ביותר בכפרו. מאחורי ההגה של מכונית ההונדה, מתגלה לעיני בלראם עולמו החדש – עולם של פשע, שחיתות ובצע.

בסגנון כריזמטי בלתי-צפוי ומשופע בהומור, מלמד אותנו בלראם שדת אינה מייצרת מוסר, וכסף אינו פותר כל בעיה – אבל עדיין ניתן למצוא הגינות גם בתוך עולם מושחת – ושאתה יכול להשיג את כל מבוקשך אם אתה מצותת לשיחות הנכונות.

הטיגריס הלבן, זוכה פרס בוקר 2008, מציג בפני הקורא סיפור שיש בו שנינות מבריקה, מתח צורב ומוסריות מפוקפקת, והוא מסופר על ידי מספר הפכפך, מרתק ומקורי.

ארווינד אדיגה נולד במדראס, הודו, בשנת 1974, והשלים את לימודיו בהודו ובאוסטרליה. הוא למד ספרות אנגלית באוניברסיטת קולומביה, ניו יורק, ובאוניברסיטת אוקספורד. בשנים 2003-2005 היה כתב של הטיים מגאזין בהודו. כתבותיו התפרסמו גם בעיתונים בריטיים כמו הפייננשל טיימס והאינדיפנדנט. הטיגריס הלבן הוא רומן הביכורים שלו. אדיגה מתגורר במומביי, הודו.

הטיגריס הלבן מאת: ארווינד אדיגה הוצאה: פן וידיעות ספרים

דצמבר

“הלומת קרב”

הלומת קרב, הוא הניסיון ראשון מסוגו, בספרות הישראלית, לפתוח צוהר אל עולמן המסויט של נשים בעת מלחמה. סיפורים רבים התפרסמו מאת ואודות גברים הלומי קר, אך זו הפעם הראשונה שסיפורה של אשה הלומת קרב יוצא אל האור.

אין כל ספק כי זוועות מלחמה מש]יעות על נשים כמו על גברים, אך סיפוריהן של הנשים לרוב מושתקים וכמעט ולא נודעים ברבים, אף שעוצמתם לא נופלת מסיפורי הלוחמים שזכו לחשיפה ולתהילה.

עם פרוץ מלחמת יום כיפור נחשפת יעל, תלמידה מצטיינת בבית ספר לאחיות, למערבולת של מראות פציעה קשים וחוויות אובדן-חיים המזמנת לה עבודתה כמתלמדת בבית חולים, המתמלא מדי יום בפצועי המלחמה. ללא הכנה מוקדמת היא עושה את עבודתה נאמנה ומנסה ככל יכולתה להכיל את כאבם של פצועיה ולהקל על ייסוריהם.

בתוך הכאוס האכזרי וקשה-המראות אליו נקלעה, היא מוצאת עצמה לרגע קסום וקצר אחד נאהבת ומתאהבת עד כלות בקצין פצוע יפה תואר בשם יואב, העוזב למחרת היום את בית החולים, שב אל חייליו ונהרג בקרב. דמותו של אהובה ההרוג הולכת ומשתלטת על חייה, בעוד היא ממשיכה לסעוד ולטפל בפצועים שחזרו מן השבי ולחוות עמם את מוראות סיוטיהם.

עם תום הקרבות בונה לעצמה יעל חיים הזויים אך שלמים עם אהובה ההרוג, כשאת ה’אידיליה’ מפר יום אחד איתי, פצוע-שבי בו טיפלה, אשר התאהב בה למן היום בו הכיר אותה לראשונה, וכעת חוזר כדי לפגשה. כך היא מוצאת עצמה קרועה בין אהבתה רבת השנים ליואב ההרוג לבין אהבתה החדשה לאיתי. העימות בין שתי האהבות הוא בלתי נמנע וגובה מיעל מחיר כבד, אך היא אינה מוותרת וממשיכה בעיצוב החיים החדשים מתוך הכאוס הבלתי נשכח של הימים ההם.

הלומת קרב מאת: דפנה לביא הוצאה: הקיבוץ המאוחד

נובמבר

“טירוף”

גבר חוזר לביתו אחרי נסיעה של שלושה ימים ומוזעק לבית-מלון לאסוף את אשתו, שאיבדה את שפיותה. מה קרה לה בימים הללו? מי הגבר שמסר אותה לידיו ונעלם? כדי להשיב לעצמו את אשתו, כדי להצילה, הוא יוצא לחקור את התעלומה; כמו מין אורפיאוס הוא צולל אל התהום המפחידה של הטירוף שהשתלט לפתע על אשתו, חמוש רק באהבתו הסבלנית, העקשנית.

הוא נשאב לראשונה אל הביוגרפיה האפלה שלה, שעד כה התחמק ממנה, מתוודע לעברה, שאין לה ממנו מנוח, ומאפשר לה לשוב ולספר לבסוף את הסיפור שלה, בלי הכחשות.

סביבם רוחשת המציאות הכאוטית של קולומביה הפצועה מן הטרור של ברוני הסמים, שטירופה של האשה נדמה כאבן קטנה בפסיפס השיגעון הקולקטיבי שלה.

לאורה רסטרפו, ילדת קולומביה (1950), היא סופרת, עיתונאית, פעילה פוליטית ומרצה לספרות.

טירוף

מאת: לאורה רסטרפו

הוצאה: הספריה החדשה

אוקטובר

“זרה בגן עדן”

זרה בגן עדן הוא סיפור אהבתן הממגנט והמתעתע של שתי נשים אמניות: פאטי, ציירת נופים ישראלית, ואנדריאה, משוררת גרמנייה. זהו סיפור גורלי (שמו של הבושם שבו משתמשת אנדריאה הוא “קיסמט”, שפירושו בטורקית גורל) ובלתי אפשרי. כנפיו של מלאך ההיסטוריה אינן יכולות להיסגר, כי ביניהן מקננים זיכרונות על חורבן ועוולה, רצח-עם וריח גז, ששתי הנשים אינן מצליחות לחסום אותו למרות מאמציהן הכבירים לעשות כן.

ההיסטוריה בזרה בגן עדן משפיעה על כל מהלכיהן של פאטי ואנדריאה, זורעת הרס בקשר ביניהן ופוגמת קשה ביציבותן הרגשית ובשלמותן הנפשית. תופעה זו, המתגלה בעיקר אצל אנדריאה, שדמותה מתפוררת לנגד עינינו, משתקפת בטשטוש מסחרר בין פרטים ביוגרפיים עובדתיים לפרטים בדיוניים, השאולים מהסיפור ההיסטורי. לדמויות – ובעקבותיהן גם לקוראים – מתברר שאי אפשר להבחין באורח חד-משמעי בין הביוגרפיה הפרטית ובין “הביוגרפיה הקולקטיבית”.

אל תוך הסיפור הגורלי של שתי הנשים, שתיהן זרות בסביבתן, נארגים סיפורים נוספים מתקופות שונות בחייה של הגיבורה הישראלית: סיפור ביקורה הראשון והטראומתי ב”ארץ הגזירה” (כשם אחת מהנובלות הראשונות של רות אלמוג); סיפורו של אוטו בקר, רוצח אביו; סיפורו של פאול, המתכחש למוצאו ומנסה, בלא הצלחה, למצוא תיקון בקשר שלו עם הגיבורה הישראלית, ועוד. בין הסיפורים הללו שזורים “ערכים” אנציקלופדיים קצרצרים וקטעים מיומנה של פאטי, שנכתב בתל אביב, שנימתם הכמו-אוטוביוגרפית מטשטשת ביתר שאת את ההבחנה בין היסטוריה לבדיון.

בזרה בגן עדן הגיעה אמנות הסיפור של רות אלמוג, הגברת הראשונה של הסיפורת הישראלית, המחברת של “שורשי אוויר”, “מוות בגשם”, “תיקון אמנותי” ועוד עשרות יצירות ששינו את פניה של הספרות העברית, לפסגתה הגבוהה. זהו, לעניות דעתי, סיפורה השלם והבשל ביותר.
יגאל שוורץ

זרה בגן עדן מאת: רות אלמוג הוצאה: זמורה ביתן

ספטמבר

“מתקנים ואטרקציות”

שנה בחייה של שכונה ישראלית ותיקה, שראשיתה בשנות החמישים, אז נבנתה כשיכון לקציני צבא ומשפחותיהם, ואילו כעת, בישראל שנת 2008 נחשבת למכרה זהב נדל”ני. בזה אחר זה נרכשים בתי הוותיקים ועולמם מתהפך על פיו על ידי האלפיון העליון – אילי הייטק, דוגמניות- עבר ואנשי עסקים, נציגיה של הכלכלה החדשה, הססגונית והדורסנית. על רקע התפוררותו של העולם הישן, צומח סיפור אהבה בין שני גיבוריו המרכזיים של הרומאן: גבי חייק, מתווך נדל”ן בלתי נלאה, ילד משכונת מהגרים סמוכה שעשה את דרכו למרומי הנוחות והעושר, והיללי גבריאלי, בת לדור המייסדים, מעצבת-פנים, גרושה ואם לילד. הוא, ברגני מבושם, והיא, אישה שנאבקת בקשיי היומיום. יחדיו הם מייצרים סיפור אהבה שמתרחש על רקע השינויים המתחוללים בשנים האחרונות בחברה הישראלית; קרבות ומאבקי כוחות בין האליטות – הישנה על עריכה החלוציים, יהירותה וצביעותה, והחדשה, הנהנתנית, תאוות החיים על ערכיה המשתנים תדיר – מתואר מתוך קשב למורכבותה של ההוויה הישראלית.

מתקנים ואטרקציות מאת: מיכל זמיר הוצאה: חרגול 2008

יולי

“עאידה”
זכי דאלי, גיבור הרומן החדש של סמי מכאל, הוא היהודי האחרון שנשאר בבגדד, שננטשה מרוב יהודיה בעלייה ההמונית ב- 1951. בשנות השבעים לחייו, מרגיש זכי בודד, כמו ננטש מאחור, עם זאת יש לו תחושה שמצבו הייחודי יביא לכך ששמו יחקק בדפי ההיסטוריה. הוא מתפרנס מצילום גלויות תיירים של עירו המופצצת מימי מלחמת המפרץ, כותב ומגיש תכנית דוקומנטרית פופולרית בטלוויזיה העיראקית. יום אחד הוא מקבל שיחת טלפון שממנה הוא למד שעל סף דלתו מוטלת אשה. זכי מכניס אותה לביתו, ומפנה מקום בנפשו, הרווייה זיכרונות וחוויות שצבר בשבעים שנות חייו בבגדד רבת התהפוכות, לטובת סיפור אהבה.
עאידה
מאת: סמי מכאל
כנרת זמורה ביתן 2008

יוני

“רשימות על אהבה”
ליאו, תרמילאי אנגלי, מתעורר בבית חולים בדרום אמריקה ומגלה שאהובתו נהרגה בתאונת דרכים. הוא שוקע בייאוש ומתגעגע אליה עד כלות, ואז מתגלה לו דבר מה שמשנה את חייו.
עשרות שנים קודם, ביבשת אחרת, בורח מוריץ הצעיר ממחנה שבויים בסיביר וצועד שלוש שנים ואלפי קילומטרים כדי למצוא את הנערה שנישק רק פעם אחת – בתקווה שהיא עדיין מחכה לו.
זהו מפגש בין שני סיפורי אהבה מופלאים, מרוחקים במקום ובזמן, הנארגים יחד ליצירה מרגשת. שני מסעות בעקבות הלב וחיבור מדהים אחד, שמעניקים שיעור על הבחירות החשובות בחיים.

רשימות על אהבה
מאת: דני שיינמן
הוצאה: כתר 2008
ספר החודש

מאי

“נוטות החסד”
הספר המדובר ביותר בעולם הספרות בעת האחרונה, הוא ספרו של ג’ונתן ליטל “נוטות החסד”.
מדובר ברומן עב כרס שמסופר מנקודת מבטו של קצין אס-אס גרמני שנתן יד בהשמדת יהודים.
“אחי בני האדם, תנו לי לספר לכם איך זה קרה”, כך נפתח המונולוג רחב היריעה, וידויו הדמיוני של אווה מקסימיליאן, דוקטור למשפטים, חובב פילוסופיה ואידיאולוג נאצי מושבע. 60 שנה לאחר סיום המלחמה מחליט מקסימיליאן כי הגיעה השעה לספר לעולם כיצד התרחשו הדברים, לא מתוך נקיפות מצפון, כי אם מתוך הצורך לספר את סיפור חייו.
כצפוי, עורר הספר פולמוס לא קטן. במיוחד לאור העובדה שמחברו הוא צעיר יהודי (אמריקאי) בן 38. יש שרואים ביצירה יצירת-מופת ומשווים את מחברה לשמות הגדולים של הקאנון הספרותי כמו טולסטוי דוסטויבסקי. יש אחרים שמבקרים את היצירה, על העומס, ההפרזה וכמובן על נקודת המבט. הדיון, בעד או נגד, היה כה נרחב, עד שהוביל להוצאתו לאור של ספרון קטן שמצורף לספר בשם “הפולמוס” שמאגד בתוכו ראיונות, מכתבים ומאמרים שנכתבו כתגובה לרומן עצמו.
בעד או נגד, מדובר בהישג לא קטן, הן מבחינת התוכן, הן מבחינת הביצוע וכמובן, התעוזה.
נוטות החסד
מאת: ג’ונתן ליטל
הוצאה: כנרת זמורה ביתן 2008

נוטות החסד

הוסף תגובה !